28 juni, 2007

Tjäna pengar som barnnamnskonsult

Det är i alla fall fullt möjligt i USA. Namnrådgivare kan göra en slant på att hjälpa vilsna nyblivna föräldrar att hitta namnet med stort N som sedan ska borga för framgång för barnet. Alltså ett slags varumärkesbyggande redan från scratch. Namnen ska vara individuella som stärker barnens framtida personliga varumärken.

En parantes... Undrar om det är så Beckhams och Brangelina tänkt?

Helst ska man satsa på namn som har ett C-K-ljud eftersom det anses smälla högt i näringslivet. Eftersom andra då automatiskt ska koppla deras namn till starka varumärken som Kodak och Coca-Cola. Det är i alla fall vad varumärkeskonsulter påstår som också säger att det hårda ljudet tvingar en att betona stavelsen på ett sätt som fångar uppmärksamheten.

Så med andra ord, om vi försvenskar det och inte väljer namn som Beckett, kan t ex Kickan vara tillräckligt hårt för att dra till sig uppmärksamhet? Och kan namn som Pucko och Kokko fungera bra när det svenska barnet blir stor och flyr till Wall Street?
Jag tvekar.
Själv har jag delvis hårt ljud i mitt namn, men om det har gjort mig så mycket mer framgångsrik vet i tusan.

Intressant är det dock om man ur ett genusperspektiv tittar på de fyra mest populära namnen i Sverige som ges till barn för tillfället, Emma, Maja, Oscar och Lucas. Av det kan man i så fall utläsa att gossarna kommer klara sig halvhyggligt i framtiden eftersom de har åtminstone ett C-K-ljud i sitt namn, medan det går sämre för flickorna.

Om man nu väljer att sätta sin tro till C-K ljud....

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: